Usel service från DHL

This post is in i Swedish, since it is probably mostly of interest in Sweden.

Den här bloggposten handlar om hur illa DHL Freight (Sweden) AB agerade när de skulle leverera ett paket till mig.

Jag beställde fredag den 11/7 2014 kl 15:12 några rördelar från Rinkaby Rör AB och de skulle levereras med DHL “inom 2-5 dagar”. Måndag den 14/7 fick jag ett mejl från Rinkaby att varorna var plockade, samt en länk för att spåra försändelsen på DHL:s hemsida. Det stod även “I normala fall är dina varor framme inom 2-5 arbetsdagar.”.  På DHL:s sida dök det senare upp att paketet kommit fram till Norrköping den 15/7. Bra så långt.

Därefter kom följande text upp: “Klar för leverans till mottagare enligt överenskommen leveranstid”. För mig var det oklart vilka som kommit överens om en leveranstid. Kanske Rinkaby och DHL? Jag hade i alla fall inte hört något.

När inget hänt på morgonen den 17/7 (ingen avi, inget SMS) så ringde jag DHL och efter ett par vidarekopplingar och en telefonkö kom jag fram till någon i Norrköping. Hon sade att de kunde leverera fredag den 18/7 mellan 9 och 11. Vi kom även överens om att de skulle ringa 10 minuter innan leverans. Senare samma dag kom även en avi.

Varför skulle paketet ligga och vänta i Norrköping från den 15/7 till den 18/7?

Nåväl. När jag skriver detta är det den 18/7 och en stund efter kl 9 gick jag in på trackingsidan och möts av följande:

Spårningsinformation med lögnaktigt påstående om att de försökt leverera och misslyckats.

Spårningsinformation med lögnaktigt påstående om att de försökt leverera och misslyckats.

De påstår alltså att de varit här och försökt leverera kl 8:22 utan att lyckas. Det är tre problem med detta:

  1. De ringde inte 10 minuter innan de försökte leverera, vilket vi kommit överens om.
  2. 8:22 är inte mellan 9 och 11 (men just det spelade mindre roll för mig i detta fall).
  3. Jag var hemma och satt och åt frukost kl 8:22, så om de ringt på dörren hade jag öppnat. Att det försökt leverera och misslyckats är alltså en lögn.

Jag ringde DHL i Norrköping (011-4969680) och Barbara som svarade försökte få tag på åkeriet utan att lyckas. Efter att hon försökt ringa ett par olika personer utan att lyckas lovade hon att hon skulle göra nya försök att få tag på åkeriet och återkomma inom max 10 minuter. 35 minuter senare (vilket tydligen motsvarar 10 minuter i DHL:s universum) ringer hon och säger att hon har en bra och en dålig nyhet. Åkeriet ska visst vara på väg ut med det ena av två kollin i försändelsen, men det andra har de tappat bort!

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.