Krångel med Bahnhofs IP-telefoni

Another post in Swedish about problems I had with IP telephony.

Tyvärr var inte problemen med IP-telefonin och webservandet slut i och med lösningen jag skrev om i förra blogginlägget där jag kopplade SIP-boxen (Eltek R7121-L1) efter routern och gjorde port forwarding på en massa portar.

Allt tycktes fungera till en början, ända tills jag försökte svara när någon ringde. När jag lyfte luren hörde jag först tystnad och sedan halvsnabbt upprepade toner (en felsignal gissar jag). Vad den uppringande hörde minns jag inte säkert, men jag tror det var fortsatta signaler som om jag inte svarat. (Att ringa ut med IP-telefonin var däremot inga problem.)

Jag trippelkollade att jag forwardat rätt portar i routern (en Asus RT-N56U), vilket jag hade. Jag ringde supporten och efter en del testande (bland annat med att göra en DMZ för SIP-boxens lokala IP-adress samt att forwarda ännu fler portar) så hade supportpersonen slut på idéer om hur man skulle kunna få det att funka med SIP-boxen innanför routern. Istället föreslog han att återigen sätta Eltek-boxen före routern samt att han skulle göra någon inställning på sin sida så att den jobbade i bryggat läge. Efter en omstart av SIP-box och några minuters väntan började telefonin fungera och det gick fint att ringa in. Bryggningen fungerade, så webbservern gick bra att komma åt utifrån. Varför det inte fungerade med port forwarding vet jag fortfarande inte. Kanske någon bugg i routern eller i SIP-boxen, eller att fler portar behöver forwardas än vad Bahnhof anger på sin supportsida.

En liten nackdel med att ha SIP-boxen före routern är att hastigheten (enligt Bredbandskollen) gick ned från ca 130 Mb/s till 96 Mb/s i båda riktningarna, men det är väl svårt att klaga på det när man betalar för 100 Mb/s.

Plötsliga problem med webbservern

Efter några dagar utan problem med vare sig webbserver eller IP-telefoni upptäckte jag att det inte längre gick att komma åt min webbserver utifrån. Istället kom man till inloggningssidan för SIP-boxen! Bryggningen verkade alltså ha slutat fungera. Jag upptäckte detta efter att supporten stängt för dagen, så jag flyttade SIP-boxen innanför routern igen för att få ut webbservern på nätet.

När jag någon dag senare tog mig tid att ringa supporten och efter kanske en halvtimme i telefonkö kommit fram, visade det sig att SIP-boxen nog automatiskt uppdaterats med ny mjukvara och att något gått snett i samband med det. Bryggningen var dock fortfarande påslagen i Bahnhofs konfiguration av boxen, så det borde ha fungerat, men uppenbarligen gjorde det inte det.

Vi testade att sätta SIP-boxen före routern och starta om den och då började det hela fungera lika bra som det gjort några dagar tidigare. Kanske var det en tillfällig glitch i samband med uppdatering av mjukvaran i boxen. Kanske behövde Bahnhof ändra något i inställningarna för att passa den nya mjukvaran och det kanske tog dem någon dag. Nåväl, det fungerade i alla fall återigen och det har fortsatt fungera utan strul nu i några dagar till, så det ser lovande ut.

Bahnhofs support

Förutom att telefonkön ibland är ganska lång till Bahnhofs support så har jag fått ett allmänt bra intryck av dem. De jag pratat med verkar ha ganska gedigen teknisk kompetens och är inte några droider som bara läser innantill i ett felsökningsschema. Att de inte lyckades reda ut t.ex. varför det inte fungerade att port-forwarda så att SIP-boxen kunde sitta innanför routern är ju ett minus, men det kanske var ett svårt problem som dessutom skulle kunna ligga utanför deras kontroll (t.ex. en bugg i routern).

19 thoughts on “Krångel med Bahnhofs IP-telefoni

  1. Skaffade nyligen Bahnhof 100/100 här efter att vi fått Telias öppna fiber indraget, stötte på samma problem här eftersom vi ska ha en FTP-server. Lösningen på problemet med att ha SIP-boxen som en enhet i LAN:et är att man måste inaktivera “SIP helper” i routern (tipstack till tjejen på Bahnhof-supporten), enligt Google ett rätt vanligt problem som Asus krånglat till då de döpt funktionen till “SIP passthrough” istället. Vi har en RT-AC68U med senaste firmwaren och det fungerar som det ska nu med port forwarding och allt.

    Märkte också det du nämnde med hastighetsbegränsningen, detta beror på att boxen av någon anledning bara stödjer Fast Ethernet (100 Mbps) istället för Gigabit. Lustigt nog så kvarstår problemet även när den ligger bakom routern, lampan på fiberomvandlarens port där routerns WAN är inkopplat lyser fortfarande orange istället för grönt. Har du själv fått någon mer klarhet i detta eller kan det vara så att Bahnhof har någon äldre SIP-infrastruktur som leder till WAN-limiten? (spekulerar enbart nu.)

    1. Tack, nu har jag fått hjälp att lösa SIP-telefoniproblemet med min ASUS RT-N66W med merlin på. WAN / NAT Passthrough / SIP Passthrough är nu avstängt och det fungerar att svara i telefon hemma igen :) Det var länge sen det gjorde det kan jag säga. Allt är dock inte IP-telefonins fel.

    2. Stort tack för tipsen! Hade exakt samma problem med en Siemens C530IP, ASUS RT AC68U & Bahnhof. Det gick inte att svara… Inaktiverade SIP genompassering så funkade det finfint!

      1. Har också en Asus Router N66U och det var detta tips som fick det att funka…
        Problemet var att man inte kunde svara när någon ringde, det gick bra att ringa ut.

        Inaktiverade också SIP-genompassning och efter det fungerade det som det skulle.

  2. Tack för tipset Christian. Efter en del resultatlöst letande i gränssnittet följt av googlande lyckades jag till slut hitta inställningen om SIP Passthrough under WAN -> NAT Passthrough (som är enabled by default, ursäkta swengelskan).

    Jag hinner just nu inte testa om det hjälper att slå av detta, slå på all port forwarding som rekommenderas av Bahnhof och koppla SIP-boxen innanför routern, men jag ska nog ta och testa det senare.

    För tillfället fungerar IP-telefonin bra såvitt jag vet, med SIP-boxen utanför routern. Men jag skulle som sagt hellre vilja ha den innanför för att inte drabbas av 100-Mbit-begränsningen som SIP-boxen har. Jag kom upp i runt 125 Mb/s när jag hade SIP-boxen innanför routern förut, så för mig blev det gigabit-nät mellan fiberconvertern och routern. Märkligt att det blev 100 Mb/s för dig.

    1. Hade samma problem men med en Zentyal linux-gateway istället för router mellan fiber-dosan och SIP-boxen.

      Samma problem låg bakom men med en annan lösning. I min zentyal-gateway hade brandväggen (iptables) som default två moduler enablade; nf_conntrack_sip och nf_nat_sip.
      Lösningen för mig var att ta bort dessa i firewall.conf
      Efter omstart funkade det utmärkt med de rekommenderade port-forwardningar på Bahnhofs websida.

      Jag vet inte om min säkerhet har sänkts i.o.m. detta men det funkar iallafall att svara på samtal nu :o)

  3. Hej,

    Först vill jag tacka för tipsen här! Jag har en Asus router RT-AC87U (och Bahnhofs Bredband) och hade samma problem med att det inte gick att ringa in om SIP-boxen placerades efter routern. Placerade jag SIP-boxen före routern funkade det perfekt. Nackdelen är ju begränsningen på 100 Mbit samt att routern inte kan nås utifrån enkelt.

    Efter tipsen här så gjorde jag följande :
    1) Ställde in “disable” på SIP Passthrough under WAN\NAT Passthrough
    2) Tilldelade SIP-boxen en reserverad IP-adress under LAN\DHCP Server\Manually Assigned IP…
    3) Ställde in port forwarding enligt Bahnhofs anvisningar under WAN\Virtual Server/Port Forwarding\Port Forwarding List..

    Nu fungerar allt till belåtenhet – telefonen kan ringa ut och ta emot inkommande samtal, routern (webserver, ftp mm) kan nås utifrån.

    1. Hej kristerj19
      Thanks. Your tips helped me to get my SIP box working . I have RT-N65U (ASUS) and original SIP Box from bahnhof. Now my SIP box sits after router and IP-telephon works as it should.

  4. Kul kristerj19 att du lyckades få ordning på telefonin och tack för den detaljerade beskrivningen av vad du gjorde.

    Per

  5. Hej,
    Tack för all tips. Jag försöker lösa samma problem. Jag har svårt att följa anvisningen. Kan någon beskriva mer i punkt form hur jag skall göra?

    /nybörjare utan tekniska förkunskaper.

  6. Hej och tack för tipsen! Vi bor i Shanghai och har av naturliga skäl svårt att komma åt Internet i sin helhet. Bytte ut min Apple router för att den inte längre fungerade för inkommande samtal till en Asus RT-AC68U. Konstigt att båda har samma problem även när jag hade lagt till all port-forwarding. Har Astrill VPN i routern som ger fullständig tillgång till Netflix i både Sverige och USA och framför allt inga begränsningar av ex. Google (inte tillgänglig i Kina). Den routingen är förstås väldigt avancerad så jag konfigurerade så att Bahnhof SIP-boxen inte gick via VPN. Funkade inte då heller. Känns trist att erkänna att jag gått igenom inställningarna och tyckte att SIP-passthrough låt bra. Visst gör det! Disabling av den gjorde att det fungerade igen!

  7. Hej!

    Jag försöker också koppla ihop ip-telefoni med Bahnhof internet.

    Jag har routern Netgear WNR1000 och SIP-boxen från Tilgin HG321 från Telia. Interneten fungerar utmärkt och jag har inte kunnat få igång ip-telefoni.
    Det står oregistrerad i SIP-boxen för ip-telefonin.
    Jag försökte slå in manuellt allt och det gick inte heller. Jag misstänker om SIP-boxen är låst till Telia.

    Jag ska försöka göra alla steg ni har nämnt här.

  8. Har Asus RT-AC66U och Gigaset C530 IP. Allt fungerade som det skulle fram till för några dagar sedan då telefonsetet klagar på att det inte längre kan registrera sig. En sniffning visar att C530 skickar SIP REGISTER men får inget svar. Kör jag softphone på en dator i nätverket med samma inställningar får den svar och kan registrera sig.
    Har provat att koppla telefonen direkt mot nätet (enligt tips från Bahnhof) men den missar registrering då med.
    Nån som har tips eller sett samma problem?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.