Jag har tidigare (här och här) skrivit om problem jag haft med Bahnhofs IP-telefoni och hur jag löst dem.
Idag drabbades jag av ett nytt problem. Webbservern som den här bloggen ligger på och som alltså finns hemma hos mig, gick inte att komma åt utifrån. Istället möttes man av inloggningsrutan för SIP-boxen (Eltek R7121-L1). Jag misstänker att någon inställning råkat ändras på Bahnhofs sida, för själv har jag inte loggat in på SIP-boxen på väldigt länge. Och när jag i samband med de tidigare bloggposterna pratade med supporten så var det de som till slut gjorde någon inställning som bryggade SIP-boxen så att den kunde sitta mellan fibern och min router utan att den spärrade inkommande trafik till min webbserver. Nu tycktes alltså SIP-boxen inte längre vara bryggad.
Det här fick mig att till slut få tummen ur och slå av inställningen WAN / NAT Passthrough / SIP Passthrough i ASUS-routern RT-N56U jag har och flytta SIP-boxen så att den sitter efter routern och inte mellan fibern och routern. Tipset om den här inställningen gavs i tidigare kommentarer av Christian och Magnus F. Port forwarding till IP-adressen för SIP-boxen så som Bahnhof rekommenderar för denna konfiguration hade jag redan ställt in:
69 – UDP
5060 – 5080 TCP och UDP
9000 – 14000 UDP
50000 – 60000 UDP
Efter omkopplingen verkar allt fungera smärtfritt. Man ser inte längre inloggningsfönstret för R7121-L1 när man surfar till axotron.se, IP-telefonin verkar fungera (ljud åt båda hållen för både inkommande och utgående samtal) och webbservern är åter tillgänglig från omvärlden. En bonus är att jag nu slipper 100 Mbit/s-begränsningen som SIP-boxen införde när den satt före routern. Hastigheten enligt Bredbandskollen är nu 126 Mbit/s istället för som tidigare strax under 100 Mbit/s. Ingen skillnad som lär märkas särskilt ofta, men det är ju knappast någon nackdel.
Jag undrar om det är Bahnhof som råkat ändra inställningarna i min SIP-box och varför det i så fall hände. Eftersom allt löste sig ganska snabbt så har jag inte ringt supporten och frågat.
Hejsan,
Magnus F här igen :)
Jag har bytt router till en Ubiquity EdgeMax och fick problem med Bahnhofs ip-telefoni igen. Eftersom jag sett att många med Bahnhofs IP-telefoni skriver/läser på din blogg så passar jag på att posta en lösning till hur man får det att funka med edgemax/edgeos.
Läs på ubnt’s forum, http://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/VoIP-SIP-Phone-through-NAT-on-EdgeMax/m-p/1482581#M97885