Here is another post written in Swedish since it is probably only of interest in Sweden.
Jag har som sagt flyttat och skaffat bredband med Bahnhof som operatör (via öppen fiber från Telia). Jag flyttade även över IP-telefonin till Bahnhof och i samband med det köpte jag en VoIP-adapter/SIP-box av typen Eltek R7121-L1 från dem.
Normalt ska man koppla SIP-boxen direkt efter fiberkonverteraren och före routern, och jag insåg att jag nog i så fall måste konfigurera “port forwarding” i boxen för att få min webbserver att fungera. Eltek R7121-L1 har ett webbinterface och enligt användarmanualen som följde med skulle man logga in med konto guest och lösen guest. Det fungerade dock inte alls och jag lyckades inte heller googla fram något annat fabrikslösenord.
Efter ett samtal till Bahnhofs support så visade sig följande:
- att de behövde ställa in att jag skulle få en publik IP-adress för att kunna ha en webbserver (vilket inte kostade något, men inte var något man fick utan att be om det).
- att man i det fallet borde ha SIP-boxen efter routern och inte före samt ställa in port forwarding på en massa portar till SIP-boxen, vilket beskrivs på deras suppportsida under avdelningen för telefoni.
- att lösenordet för Eltek R7121-L1 inte alls är guest, utan ett unikt lösenord som fanns med i den kundspecifika informationen som skickades ut (vilket ska användas tillsammans med kontonamnet admin).
När jag väl fått en bra IP-adress, kopplat SIP-boxen efter routern och ställt in port forwarding i routern så fungerade både webserver och IP-telefoni. Jag behövde då inte heller göra några inställningar i Eltek-boxen, även om det faktiskt fungerade att logga in med admin och det kundspecifika lösenordet.
Supporten sade också att konto och lösen guest/guest nog skulle fungera om man fabriksåterställde SIP-boxen och försökte logga in på den innan den fått komma ut på internet (och specifikt då en anslutning via Bahnhof gissar jag). Detta har jag dock inte testat.
Jag testade precis att fabriksåterställa min bok eftersom jag inte får IP-telefonin att fungera och kan tala om att guest/guest INTE fungerar efter fabriksåterställningen. Och inte har jag fått någon följesedel med inloggning/lösenord heller.
Innan fabriksåterställningen svarade SIP-boxen inte heller på 192.168.200.1 som den skulle, men efter återställningen kom jag i alla fall fram till admin-gränssnittet, men kunde som sagt inte logga in.
För min del tror jag att problemet med IP-telefonin går att härleda till den nya fiberkonverter som fiberleverantören/bovärden installerade för en tid sedan, men de pekar på Bahnhof, och Bahnhof vill inte heller riktigt kännas vid det hela…
Om du kontaktar Bahnhofs support så tror jag de gladeligen mejlar ut kundinformationen med lösenordet som en PDF. Men jag har för mig att man måste läsa den noga för att hitta lösenordet.
Provade du att accessa SIP-boxen via dess WAN-port utan att ha låtit den prata med Bahnhofs server efter fabriksåterställningen? Du borde inte (behöva) blanda in fiberconvertern alls för att göra detta. Men jag vet inte om du har så mycket att vinna på att försöka ställa om saker i SIP-boxen. Jag vet inte om så många inställningar överlever när den pratat med Bahnhofs konfigurationsserver.
Jag skrev förresten ett till inlägg om problem jag hade med SIP-boxen och hur de löste sig. Kanske är det relevant för dig.
Hej!
Jag har försökt få kontakt via mobil telefon, men det gick inte. Mitt problem är att det inte går att ringa ut eller att ta emot samtal. På Sip,s boxen lyser 3 st lampor, blå, blinkande grön,+ fast grön den 4 e lampan är släckt Jag har resettat boxen enl tidigare instruktioner utan resultat. Nu har jag varit utan telefon i 6 dygn och väntar på besked från Bahnhof?
Tel nr; 0303 225641 Lerskärsvägen 44. 44275 Lycke Med vänlig hälsning. Kurt-E Eriksson.
Hey, i have the Bahnhof OEM Voip Adapter and have problems loging in since Bahnhof change the default login data